Witamina D3

Witamina D3

Witamina D, zwana jest też witaminą słońca. Sprawdź jak i czy należy suplementować oraz jakie mogą być skutki jej przedawkowania. Dowiesz się jak przebiega proces wchłaniania witaminy D uzyskanej ze słońca. Zapraszam do lektury artykułu.

NIEDOBORY WITAMINY D:

Witamina D jest niezbędna do naszego prawidłowego funkcjonowania. Wspomaga odporność, zwiększa siłę, wpływa na płodność, na insulinooporność, na system nerwowy.

Niestety większość z nas cierpi na jej chroniczne niedobory. Poziom Witaminy D można łatwo ustalić na podstawie badania krwi. Zachęcam do jego wykonania.

OGRANICZENIA NATURALNEGO WYTWORZENIA:

Poprzez słońce organizm nie jest w stanie wytworzyć dostatecznej ilości Witaminy D. Ograniczeniem jest zarówno brak dostatecznej ekspozycji na słońce, jak i brak tłuszczu zwierzęcego / cholesterolu w diecie. Dodatkowo organizm ludzki nie jest przystosowany do długoterminowego gromadzenia i magazynowania witaminy D, dlatego powinna być dostarczona systematycznie.

PROCES WCHŁANIANIA WITAMINY D UZYSKANEJ ZE SŁOŃCA:

Pod wpływem promieni słonecznych UV B organizm ludzki magazynuje niepełną Witaminę D tzw. pre-D3 w naskórku i dopiero tam pod wpływem temperatury ciała pre-D3 ulega przekształceniu w Witaminę D3. Zmagazynowana w naskórku Witamina D jest bardzo powoli uwalniana do krwiobiegu przez następne 3 dni (10% na 6 h). Zła wiadomość jest taka, że myjąc się zmywamy z siebie większość wytworzonej pre-D3 przed jej przekształceniem w D3, a tym samym przed jej wchłonięciem.

SUPLEMENTACJA:

Odpowiedni poziom Witaminy D można przywrócić jedynie poprzez właściwą suplementację. Ważne, aby przy suplementacji Witaminy D przyjmować także witaminę A, oraz K2MK7. Suplementując tylko Witaminę D stworzymy niedobory Witaminy A (i na odwrót). Bez jednoczesnej suplementacji witamin A, D i K2MK7 każda z nich w nadmiarze może stać sie szkodliwa. Opalanie może zwiększyć zapotrzebowanie na witaminę A. Warto przyjmować witaminę D wraz z samym tłuszczem (olej lniany, tran), lub tłustym posiłkiem, ponieważ Witamina D jest lepiej wchłaniana wraz z tłuszczami.

PRZEDAWKOWANIE WITAMINY D / NIEPRAWIDŁOWA SUPLEMENTACJA

Przedawkowana Witamina D bez właściwego zbilansowania Witaminą A i K2MK7 może doprowadzić do osiągnięcia jej toksycznego stężenia i wystąpienia hiperkalcemii (hiperkalcemia - zwiększone stężenie wapnia we krwi, powodujące zwapnienie serca, nerek, płuc, naczyń krwionośnych, tkanek miękkich). Objawy świadczące o przedawkowaniu witaminy D to głównie: osłabienie, senność, depresja, bóle głowy i brzucha, spadek apetytu, biegunki lub zaparcia, wymioty, kamica nerkowa, znaczne nasilenia wydalania moczu.Przedawkowanie witaminy D możliwe jest jedynie przy błędnej suplementacji syntetyczną witaminą D, co oznacza, że nie ma ryzyka przedawkowania nawet w czasie nadmiernej ekspozycji na słońcu ani też przy zwiększonej diecie bogatej w produkty zawierające naturalnie w nich występującą witaminę D (ryby, wątróbki).